1. Salmen om Guds ord.
Av NDH.
Salme 119 er en helt spesiell salme i Bibelen. Den er Bibelens lengste kapittel med 176 vers. Og alle vers har et uttrykk for Guds ord med unntagelse av ett eller to vers. Derfor kan vi med rette kalle den "Salmen om Guds ord". Her lærer vi altså at Guds ord er det sentrale. Det må være alle steder. Og Guds ord kan uttrykkes med mange uttrykk, her er f. eks. brukt ordene Herrens lov, han s vitnesbyrd, hans veier, befalinger, forskrifter og bud.
Og salmen er bygt opp på kunstnerisk vis også. Den er delt inn i 22 avsnitt - etter antallet på bokstaver på hebraisk. Hvert avsnitt har 8 linjer eller vers, og hvert vers i første avsnitt begynner med bokstaven A. I andre avsnitt begynner alle vers med bokstaven B osv. Bare dette viser at det er noe spesielt med salmen.
Den store predikanten C. H. Spurgeon kalte salmen "Det gylne alfabet" om Guds ord.
Når vi leser gjennom salmen, ser vi snart at salmen forklarer hva Guds ord er og hvordan det virker eller hva det skal gjøre. Det skal vi prøve å vise i disse andaktene. For Guds ord er avgjørende for vårt åndelige liv, og det virker også inn på hverdagslivet og faktisk på det politiske liv i landet. Der folket og landets ledelse holder Guds ord høyt i ære, kan Gud velsigne og da går det godt for oss - når vi ser det fra Guds synsvinkel. La oss leve i bønn om at det må skje.
Av NDH.
Salme 119 er en helt spesiell salme i Bibelen. Den er Bibelens lengste kapittel med 176 vers. Og alle vers har et uttrykk for Guds ord med unntagelse av ett eller to vers. Derfor kan vi med rette kalle den "Salmen om Guds ord". Her lærer vi altså at Guds ord er det sentrale. Det må være alle steder. Og Guds ord kan uttrykkes med mange uttrykk, her er f. eks. brukt ordene Herrens lov, han s vitnesbyrd, hans veier, befalinger, forskrifter og bud.
Og salmen er bygt opp på kunstnerisk vis også. Den er delt inn i 22 avsnitt - etter antallet på bokstaver på hebraisk. Hvert avsnitt har 8 linjer eller vers, og hvert vers i første avsnitt begynner med bokstaven A. I andre avsnitt begynner alle vers med bokstaven B osv. Bare dette viser at det er noe spesielt med salmen.
Den store predikanten C. H. Spurgeon kalte salmen "Det gylne alfabet" om Guds ord.
Når vi leser gjennom salmen, ser vi snart at salmen forklarer hva Guds ord er og hvordan det virker eller hva det skal gjøre. Det skal vi prøve å vise i disse andaktene. For Guds ord er avgjørende for vårt åndelige liv, og det virker også inn på hverdagslivet og faktisk på det politiske liv i landet. Der folket og landets ledelse holder Guds ord høyt i ære, kan Gud velsigne og da går det godt for oss - når vi ser det fra Guds synsvinkel. La oss leve i bønn om at det må skje.
Del I. Alef – v. 1-8.
2. Salig og oppriktig.
I vers 1 står det to ting om de salige. Og det forteller litt om hva ordet salig betyr. Det har med lykke å gjøre. Men ikke slik vi ofte tenker, at den rike og vellykkede er lykkelig. Mange slike sier tvert om at de ikke er så lykkelige. Og det kommer av at de har bygt lykken på et feil grunnlag.
Mange tror at de blir lykkelige hvis de får alt det de selv ønsker, blir rike, populære og kommer i media. Å komme på TV er for noen "helt topp". Da har de nådd målet. Jeg tror det er noe av forklaringen på at mange melder seg til "reality-serier". Å vinne millionen er bare et trinn på veien til lykke.
Men det ligger noe sorg og fortvilelse og skuffelse i veikanten der. Livet var ikke slik de hadde trodd. Hvorfor?
En viktig grunn er at de ikke "vandrer i Herrens lov", som v. 1 sier. De er salige. Å vandre etter Herrens lov er å leve slik Gud sier vi skal. Det går alltid galt når vi viker fra det. Herrens lov er ikke her bare de ti bud. Det er et uttrykk for hele Guds vilje med oss. En forutsetning for å gjøre Guds vilje, er alltid oppriktighet. Da har vi ingen baktanker og ingen egen ære å ivareta. Vi skjuler ikke noe for Gud, verken synder eller framtidsplaner. Vi legger det alt åpent fram for den gode Gud - som likevel ser alt og vet om hjertet er helt med ham,.
Så får vi begynne denne dagen med denne bønnen: Herre, gjør meg til ditt barn slik at jeg går på dine veier! Og takk for den lykke og salighet du vil gi meg denne dag. Amen. ndh.
I vers 1 står det to ting om de salige. Og det forteller litt om hva ordet salig betyr. Det har med lykke å gjøre. Men ikke slik vi ofte tenker, at den rike og vellykkede er lykkelig. Mange slike sier tvert om at de ikke er så lykkelige. Og det kommer av at de har bygt lykken på et feil grunnlag.
Mange tror at de blir lykkelige hvis de får alt det de selv ønsker, blir rike, populære og kommer i media. Å komme på TV er for noen "helt topp". Da har de nådd målet. Jeg tror det er noe av forklaringen på at mange melder seg til "reality-serier". Å vinne millionen er bare et trinn på veien til lykke.
Men det ligger noe sorg og fortvilelse og skuffelse i veikanten der. Livet var ikke slik de hadde trodd. Hvorfor?
En viktig grunn er at de ikke "vandrer i Herrens lov", som v. 1 sier. De er salige. Å vandre etter Herrens lov er å leve slik Gud sier vi skal. Det går alltid galt når vi viker fra det. Herrens lov er ikke her bare de ti bud. Det er et uttrykk for hele Guds vilje med oss. En forutsetning for å gjøre Guds vilje, er alltid oppriktighet. Da har vi ingen baktanker og ingen egen ære å ivareta. Vi skjuler ikke noe for Gud, verken synder eller framtidsplaner. Vi legger det alt åpent fram for den gode Gud - som likevel ser alt og vet om hjertet er helt med ham,.
Så får vi begynne denne dagen med denne bønnen: Herre, gjør meg til ditt barn slik at jeg går på dine veier! Og takk for den lykke og salighet du vil gi meg denne dag. Amen. ndh.
3. En overskrift over
livet, v. 2.
Også vers 2 begynner med ordet salig. Salmisten vil utdype dette ennå mer. Og dermed blir disse to første versene i Salme 119 som en slags overskrift både over hele salmen og over det Gudslivet som salmen beskriver og taler om.
Her får vi et nytt uttrykk for Guds ord - nemlig hans vitnesbyrd. Til vanlig bruker vi ordet vitnesbyrd om det å fortelle hva vi selv har opplevd med Gud og hvordan vi kom til troen. Et vitne har som oppgave bare å fortelle hva de har sett og hørt, f. eks. i en rettssal. Vi skal ikke legge til egne tanker og meninger. De er uinteressante for saken.
Her bruker salmisten ordet om Gud. Han har vitnet. Og det har han gjort i sitt eget ord. Hva har Gud sagt der som er relevant for oss i forhold til Gud? Jo, han har vitnet om vår synd. Det står mye om den i Bibelen. Og så har han vitnet om at vi kan forlatelse for synden og slik bli frelst. Guds vitnesbyrd om frelsen i Kristus er mange. Han har også fortalt oss hva som skjer om vi vraker den frelse Gud tilbyr. Han har talt klart om fortapelsen så vel som om himmelen.
Hva velger du så, velg rett og velg i tide - om du vil målet nå. Slik synger vi.
De som søker Gud og det han har vitnet om for oss, er salig. Å søke ham av hele sitt hjerte er å legge alt i Guds hånd og la han bestemme alt i vårt liv. Det betyr at vi godtar hans dom over vårt liv og at det bare er en vei til himmelen - Jesus. Og da har vi ingen baktanker om belønning form gode gjerninger eller at vi har fortjent noe. Alt vårt eget må legges til side. Nå er det bare nåden som gjelder. Å leve på nåde er virkelig å være salig. ndh
Også vers 2 begynner med ordet salig. Salmisten vil utdype dette ennå mer. Og dermed blir disse to første versene i Salme 119 som en slags overskrift både over hele salmen og over det Gudslivet som salmen beskriver og taler om.
Her får vi et nytt uttrykk for Guds ord - nemlig hans vitnesbyrd. Til vanlig bruker vi ordet vitnesbyrd om det å fortelle hva vi selv har opplevd med Gud og hvordan vi kom til troen. Et vitne har som oppgave bare å fortelle hva de har sett og hørt, f. eks. i en rettssal. Vi skal ikke legge til egne tanker og meninger. De er uinteressante for saken.
Her bruker salmisten ordet om Gud. Han har vitnet. Og det har han gjort i sitt eget ord. Hva har Gud sagt der som er relevant for oss i forhold til Gud? Jo, han har vitnet om vår synd. Det står mye om den i Bibelen. Og så har han vitnet om at vi kan forlatelse for synden og slik bli frelst. Guds vitnesbyrd om frelsen i Kristus er mange. Han har også fortalt oss hva som skjer om vi vraker den frelse Gud tilbyr. Han har talt klart om fortapelsen så vel som om himmelen.
Hva velger du så, velg rett og velg i tide - om du vil målet nå. Slik synger vi.
De som søker Gud og det han har vitnet om for oss, er salig. Å søke ham av hele sitt hjerte er å legge alt i Guds hånd og la han bestemme alt i vårt liv. Det betyr at vi godtar hans dom over vårt liv og at det bare er en vei til himmelen - Jesus. Og da har vi ingen baktanker om belønning form gode gjerninger eller at vi har fortjent noe. Alt vårt eget må legges til side. Nå er det bare nåden som gjelder. Å leve på nåde er virkelig å være salig. ndh
-----
4. Urett – det
motsatte av livet. Vers 3.
I dette verset ser vi kontrasten til
livet i Gud. Vi kan ikke vandre på Herrens veier og samtidig leve i synd. Det
er den store feile mange mennesker i dag gjør. De tror de kan velge livsretning
og innhold selv.
Urett er alle slags synder. Noen er
åpenbare, og det er en skam å leve der for en kristen. Da må han straks reise
seg og be om nåde. Men det finnes også mye skjult urett. Få vet om det, og
kanskje du bærer på noe i ditt hjerte som ingen andre kjenner. Gammel urett som
du selv har lidd ligger og gnager inni deg. Slike tanker føder svarte tanker i
et menneske – tanker blandet opp med uvilje og hat og lyst til å ”ta igjen”.
Mange tror at ”hevnen er søt”. Men hevnens lønn er evig død.
Det rette livet er ”på hans veier”.
Og det er alltid kjærlighet. Den er oppfyllelsen av hele Guds lov. Her må vi be
til den Allmektige Far: Herre, gi meg mer av det rette sinn mot alle mennesker.
Jesus bad oss om å elske – til og med våre fiender, om vi har noen.
Når vi bekjenner urett og synd og
tror Guds nåde, lever vi i den salighet som salmen åpnet med. En kristen skal
ikke og kan ikke leve i ytre, åpenbare synder. Vi blir nok aldri så fullkomne
at vi aldri tenker eller føler noe galt i vårt indre. Dette grumset skal vi
også få legge fram for Jesus. Og skulle vi falle i ytre synd, må vi straks
vende tilbake til Faderens armer og få ny nåde og frelse. Det vil han gi oss.
Når vi slik lever i syndenes
forlatelse daglig, får vi også avsky for synden slik at vi ikke v i l leve der.
Det er den Hellige Ånds gjerning i oss. Og da er du på Herrens veier. ndh.
5. Nøye med Gud bud,
v. 4.
Du har gitt dine befalinger for at
en skal holde dem nøye.
Gud har gitt sitt ord til menneskene.
Vi kjenner hans befalinger i Bibelen. Og de er egentlig en gave fra Gud. Han
overlot ikke sin skapning til seg selv etter syndefallet. Han gav oss sitt ord
til veiledning og hjelp her i livet.
Hans ord er ikke alltid lett å høre
og ta til seg. For vår egen natur er uvillig til å gjøre det Gud sier. Synden i
oss nekter å gå på Guds veier. For de er ikke behagelige for vår falne natur.
Noen prøver så å inngå et kompromiss
med Guds ord. De vil holde noe av ordet, det som passer i øyeblikket, og det
som ikke koster oss for mye forsakelse og som vi forstår med vår tanke. Mange
mennesker vil ha Gud med som en hjelper i nøden og som en garanti her i livet.
Og kanskje i evigheten hvis den finnes.
Nei, sier Gud. Han har gitt sine ord
til oss for at vi skal holde dem nøye, står det. Med flid, står det i en
svensk bibel. Vi har ikke lov til å forandre på noe bud, eller tolket mildere
og lettere enn det ordet sier. Å være nøye er å ta hver bokstav og hvert ord
slik de står.
Det betyr at livet vårt skal være
ulastelig i alle ting. Dypest sett kan vi ikke det. Vi blir aldri slik i oss
selv. Derfor taler slike ord også om vår frelse av nåde. I vårt eget liv er vi
urettferdige helt igjennom. Så har Gud ordnet en ny frelse, og der får vi som
gave – ikke bare hans befalinger – men en ny og fullkommen rettferdighet i
Kristus.
Da vil vi prøve å leve vårt
hverdagsliv i overensstemmelse med det vi eier i Kristus. Vår nye natur sier
det. Herre, hjelp oss på veien her.
6. Et stødig liv, v. 5
Å, at min ferd måtte bli stø, så jeg
holder dine forskrifter.
Dette er både et kraftig og nyttig
ord fra Gud til oss. Det er egentlig en bønn eller ønske fra salmisten. I en
gammel bibel fra 1699/1738 står det: ”O! at mit Liv maatte holde din ret med
stor Alvorlighed!”
Her er altså tale om et samsvar
mellom vårt hverdagsliv og Guds ord og vilje. Det ønsker og ber han om. Slik
skulle vår tanke også være. ”Å, la mitt liv om Jesus tale.”
Min ferd. Det er livet hver dag. Det
er slik jeg er hjemme hos mine egne, og slik jeg oppfører meg på arbeidsplassen
og i fritiden. Min ferd er summen av alle småting i livet, hver eneste handling
satt sammen til et hele.
La den være stø, sier han. Her betyr
det at jeg må være på rett vei og ikke vike av til noen kant. En stødig mann er
ikke vinglete og tar etter siste mote og mener siste skrik er rett – også i
kristen lære. Nei, han ber om å få være på den rette vei, som Gud har vist oss
i ordet. Det er å være stø.
Så jeg holder dine forskrifter, sier
han. Verset kan oversettes slik at ønske er å bli ledet til å holde Guds ord.
Det er bare ved å holde seg etter Guds bud og vilje, at vi kan leve rett og
være på rett vei. Denne bønnen er nødvendig for oss alle. Skal vi be den i dag?
Ja, alle dager. Er du villig til å be slik nå, og å følge Guds ord så langt du
kjenner det? Guds fred over oss alle.
7. Til skamme, v. 6.
Verset knytter seg til det som stod
foran og siste del av dette verset. Indirekte sier det da at vi blir til skamme
for Gud om vi ikke akter på Guds ord. Det er et uttrykk som blir brukt flere
ganger i Bibelen, og det har et evig alvor over seg.
Å bli til skamme i Guds rike er å gå
fortapt. Du må så å si snu i døra.
Det er synden som fører skam over
mennesket. Her er ikke tale om at noen får skam av andre syndere. Det er å snu
alt på hodet. Syndere skammer seg tvert om ved de rettferdige og troende. De
vil ikke kjennes ved oss åpent, selv om det er slekt eller naboer. De vrir seg
unna kontakt når andre verdslige ser det.
Nei, her gjelder skammen de
ugudelige får av Gud i dommen. De blir avvist og dømt til evig pine. Så må de
snu seg fra hele himmelens herlighet og med skam forlate alle muligheter til å
vende om. Her hadde de foraktet omvendelsen og snudd seg fra den. Nå opplever
de at Gud vender seg bort og ber dem føres bort til evig natt og mørke.
Paulus hadde vært i en slik
tilstand. David hadde også vært det da han syndet og ikke ville bekjenne.
Salmisten kjente nok til det samme. Men nå hadde han funnet veien: Guds ord
viste vei, og det var Guds vilje.
Her er det trolig ikke porten til
frelse det er tale om, men mer den smale veien. En rett begynnelse er viktig.
Men ikke mindre er livet med Gud. Skammen snur seg til glede og håp når vi får
leve med Gud av nåde og etter hans vilje. Må herren hjelpe oss til det, mer og
mer.
8. Gi akt på alle Guds
bud, v. 6b.
Å gi akt på Guds bud her er det
samme som å holde hans forskrifter, v. 5. Vi taler altså om det kristne livet.
Og Gud har fortalt oss i Ordet om hvordan det bør være. Det er ikke snakk om
moralsk fullkommenhet og syndfrihet. Men Gud vil vi skal innordne vårt liv
etter hans vilje. Poenget er at det er til gagn for oss.
Å gi akt på er å holde budene. På
svensk står det: Når jeg ser på (’skådade’) på budene. Slik er det faktisk:
hvis vi skal kunne holdene budene, må vi kjenne dem – og da må vi se på dem,
studere, lese og lære dem. Indirekte er dette en oppfordring til å studere
Bibelen. Nå har mange lite bibelkunnskap og mangler derfor innsyn til Guds
vilje med sitt liv. Da må vi begynne fra begynnelsen, lese og lære Skriften.
Så legger vi merke til at dette
gjelder alle Guds bud. Det er heller ikke her bare tale om de ti bud i Mose
lov. Han taler om hele Guds vilje som består av mange punkt. Derfor setter han
ordet bud i flertall.
Og det gjelder alle deler av hans
vilje. Vi kan ikke plukke ut noe som vi forstår og er enig i fra før, og si at
det godtar jeg. Når vi så finner noe som går vår tanke og vilje imot, rygger vi
tilbake og sier: Nei, det forstår jeg ikke, så det kan jeg ikke godta.
Her er det viktig å tenke over at
Guds vilje er en, slik Gud er en. Bibelen bruker ikke bare ordet bud i flertall
for å vise Guds vilje. Han taler også om loven i entall. Det betyr det samme,
men nå sett som en helhet. Bryter vi ett bud, så har vi forbrutt oss mot hele
Guds vilje. På engelsk (King James) står det: Jeg har respekt for alle dine
bud. Det er hemmeligheten: Respekt for Guds ord og vilje.
Når vi skal innordne livet vårt
under Guds plan med det, vil det koste for kjødet. Det er aldri lett å bøye
seg. Men det er salig å kunne si: Herre, du har rett, Vis meg hele din vilje
med mitt liv. Da er du befriet fra skammen en dag, og får leve salig her på
jord til du går inn i den salige himmel.
9. Oppriktig lovsang,
v. 7.
I hjertets oppriktighet vil jeg
prise deg når jeg lærer dine rettferdige dommer å kjenne.
Det første og viktigste er å lære å
kjenne Guds ord og vilje. Dine rettferdige dommer er et uttrykk for Guds tale.
Vi må kjenne dem om vi skal holde dem. Denne tanken møter vi flere ganger her.
Skal vi lære Guds ord, må vi lese det.
Kunnskap krever arbeid, og ingen blir utlærd uten lesing og studering. Det
viser all vår erfaring. Og vi må lese den om igjen og om igjen, for vi glemmer
lett.
Ordet og loven kalles rettferdige
dommer. Mange kritiserer Guds ord og mener det ikke er rettferdige ord. Da blir
lett menneskene dommere over Gud. Det fører galt av sted. Det er alltid Gud som
har det siste ord og skal dømme verden en dag. Det blir en rettferdig dom. Men
ordet gjelder også i dag, og Gud bedømmer oss og vil lede oss på rette vei. Da
er han også rettferdig.
Når vi erkjenner og ser at Guds vei
alltid er den rette og beste, vil vi takke ham for det. Da kommer lovsangen.
For da er skammen borte, v. 6. Vi står for Gud ikledd hans egen rettferdighet
og frelse. Da har vi stor grunn til å lovsynge vår Herre.
Da gjør vi det av hjertet, og ikke
bare med munn og lepper. Det siste er en ytre sang som har liten himmelsk verdi
uten det indre oppriktige hjerte.
10. Forlat meg ikke, v. 8.
Dine forskrifter vil jeg holde, du
må ikke rent forlate meg!
Dette siste verset i den første
delen av salmen inneholder både et løfte og en bønn av salmisten. Begge er
uttrykk for salmistens vilje til å gå Guds vei.
Han vil gjerne følge Guds ord. Det
er en indre trang som følger med den nye fødsel. Men han kan ikke gjøre det av
egen kraft, derfor er det samtidig en bønn om hjelp. Mon ikke alle kjenner på
det samme. Vår nye natur ønsker så inderlig å gjøre Guds vilje, men vi kjenner
på stor avmakt og kraftløshet til det. Derfor må vi stadig be om ny nåde og hjelp.
Ordet kalles her Guds forskrifter.
Her er det også flertall, for å vise at Gud vil inn i hele vårt liv. Han har
råd og formaning til småting så vel som det store. En troende er villig til å
gå hele veien og slippe ham til i alle kroker av livet.
Men lykkes det alltid? Mange av oss
har minner om svikt og nederlag i livet. Det er ikke så lett å få skikk på det
gamle menneske som har lyst til å synde. Kjødet kan aldri bli rett omvendt og
kristen, men det skal holdes nede i daglig bot og bønn. Slik talte Luther. Vi
skal ikke kjøpe himmelbillett med et godt liv, men vi bli et bedre vitne om
Jesus når vi følger Guds ord.
Når det ikke lykkes, kommer kanskje
tanken på at Gud vil forlate meg. Noen ganger ser det ut som om han har gått
fra oss. Han skjuler seg noen ganger for å vise at vi er avhengige av ham. Det
vet salmisten, derfor ber han: Du må ikke rent forlate meg. Det er en
evig katastrofe i fortapelsen om Gud forlater et menneske. Derfor er dette en
dyp og inderlig bønn som vi alle må be.
Del II. Bet - 9-16.
11. De unge på en ren
sti, v. 9.
Hvordan skal den unge holde sin sti
ren? Ved å holde seg etter ditt ord.
I Bibelen tales det om ungdommens
synder og lyster (Salme 25, 7 og 2. Tim. 2, 22). Det taler ikke bare om det
sjette bud, slik mange forstår det. Men i ungdomstiden er vi lett påvirkelig
til mange ting. Da er det lett å rote seg bort i synd og urenhet av mange slag.
Og vi bærer ofte preg av ungdomstiden hele livet.
Dette vet salmisten. Derfor stiller
han et spørsmål som all ungdom skulle stille seg selv. Hvordan skal jeg leve
rent? Det må bety: Hvordan skal jeg leve rett etter Guds ord og vilje?
Det er ikke lett i egen kraft. Det
viser de mange falne langs livets vei. En ungdom er full av følelser og fattig
på kunnskap og erfaring, som Spurgeon sier. Derfor er dette et viktig spørsmål
ved livets begynnelse.
Skolen skulle vært det rette stedet
for å svare. Og det har den gjort i mange år tidligere. Nå er det ikke lenger
slik. Mange foreldre svarer heller ikke slik Bibelen taler. Nå lyder det helst
slik: De må selv finne ut av sitt liv, om hva som er rett for dem selv.
Men Bibelen har et tydelig svar:
Hold deg etter Guds ord. Det taler om livets hellighet og renhet, om å leve i
Kristi etterfølgelse, om offerveien der Guds finger peker. Vil du gå på den?
Der har Kristus gått før, og han kjenner hver sving på veien. Målet er klart
når dødens kaller oss bort fra livet og inn i Guds himmel. Derfor er du trygg
når du holder deg til Guds ord. Det er et godt kart.
12. Av hele mitt
hjerte.
Jeg søker deg av hele mitt hjerte,
la meg ikke fare vill fra dine bud, v. 10.
Forfatteren kommer først med en
sterk bekjennelse, og deretter en bønn. – Jeg søker deg, sier han. De fleste
vil nok ha Guds gaver, men vil de eie Gud selv og være i hans nærhet? Han vil
heller ikke bare prøve å holde Guds bud og gjøre hans vilje. Han ønsker å ha et
personlig samfunn med Gud.
Dette verset henger sammen med det
forrige. Den beste måte å leve et rent og rett liv på er å leve i Guds nærhet,
i Ordet og bønnen og i samfunnet med de andre hellige. Der får du styrke og
kraft og veiledning til livet med Gud.
Kan det så sies om oss at vi søker
Gud av hele vårt hjerte? Noen vil være kristne og komme til himmelen,
men samtidig vil de leve som de vil i verden. De vil smake på synden og prøve hvordan
verden er. I Guds rike er det umulig. Der heter det: ”Gi deg helt, og vit at
ingen, ingen det har angret på.”
Da er det han ber inderlig og
ydmykt: La meg ikke fare vill. Alle kristne som har levd en tid, vet om farer
og avveier i gudslivet. Men han kjenner veien: Han må be om hjelp. Skal han
leve med Gud, må han alltid være på den rette veien. Han innser at det makter
han ikke. Veien er å følge hans bud. Dette er ikke lovisk tale. Det er som når
sjåføren følger trafikkreglene i en sterkt trafikkert bygate. Og ingen må tro
at han når himmelen, uten å følge Guds veiledning i hans eget ord. Det er
derfor vi har fått dem.
13. Å gjemme Guds ord.
I mitt hjerte har jeg gjemt ditt ord
for at jeg ikke skal synde mot deg, v. 11.
Dette er et slags vitnesbyrd og
erklæring om hvordan salmisten har det. Ordet henger sammen med det forrige
verset: Han var redd for å fare vill. Hvordan skal han unngå det?
Han gjemmer Guds ord i sitt hjerte.
Og for å gjemme det må han kjenne det. Slik må vi lese og studere Guds ord – og
så ta vare på det i vårt minne og tanke og sinn. Det er som en proviantkasse og
en verktøykasse og et smykkeskrin. Det er nødvendig og nyttig og verdifullt å
eie Guds ord. Derfor må vi samle på Guds ord, og la det være vår største
rikdom.
Tanken er nettopp at det skal bevare
oss fra synden og frafallet. Det er målet med å eie Guds ord. En kristen er
redd for å synde. Her er det ikke bare spørsmål om å gjøre noe galt mot andre
mennesker. Det er isolert sett galt nok, og det skal vi passe oss for. Verden
leggere vekt på det, og mange fine mennesker taler om å være snille mot
hverandre.
Men salmisten ser mye dypere. Han
ser at synden egentlig alltid er mot Gud. Det er ham vi står til regnskap for.
David så det midt i sin syndenød: ”Mot deg alene har jeg syndet,” Salme. 51, 6.
Og da blir det alvor. Da synger vi med sangeren: ”Jeg står for Gud som allting
vet, og slår mitt øye skamfull ned.”
Da tenker vi: Å, om dette var
ugjort! Herre, rens meg fra synden. Og vi ber: Hjelp meg til ikke å synde mer.
Og hvordan kan det skje? – Jeg har gjemt ditt ord i hjerte! Det minner oss om
veien, og viser oss løsningen når vi faller. Amen.
14. Lær meg.
Lovet være du, Herre! Lær meg dine
forskrifter, v. 12.
Dette verset er knyttet til det
forrige: Når Guds ord fyller vårt sinn, har vi grunn til å synge lovsanger til
Gud. Og da blir det en bibelsk lovsang, og ikke oppkonstruerte ord og tanker
som menneskene liker. Da er det ikke oss selv som kommer i sentrum, men Herren.
Og da ser vi tydelig at vi trenger å
lære mer av ham og ham. Og det kan vi bare ved hans ord. Derfor kommer bønnen
så naturlig: Lær meg mer av dine forskrifter! Vis meg hva ordet ditt betyr for
meg.
Det er elevene og lærlingene som
spør slik. Mesteren kan det. Men den unge disippel og en nyfrelst har mange
spørsmål. Det mesteren tror er en selvfølge, er ofte helt ukjent for eleven.
Det er derfor han går i lære.
Nå er vi alle slike lærlinger i Guds
rike. Vi har bare en Mester, Jesus Kristus. Da må vi gå til ham og be om at han
vil legge sakene fram for oss: ”Fortell det ganske enkelt som til et lite barn!
… Fortell meg det så langsomt at det kan trenge inn – og riktig ofte – og jevnt
og stille. Det er et tegn på ekte lydighet når en takker og lover Gud og ber om
mer visdom ide guddommelige hemmeligheter. Og det er Guds godhet som er grunnen
til at vi kan takke og be slik.
Hele kristenlivet blir en slik bønn.
Vi må lære å be, og å lese Bibelen rett, lære å se min synd slik den virkelig
er, og lære hvordan jeg skal leve som en rett kristen – hver dag. Når
evighetens port åpner seg for oss, vil se hele rikdommen i Guds råd og takken
og lovsangen blir fullkommen.
15. Jeg har forkynt.
Med mine lepper har jeg forkynt alle
lover fra din munn, v. 13.
I dette verset taler salmisten om
forkynnelse, og at han har forkynt alt, og at det egentlig kommer fra Gud. Det
er en god prekenlære.
Han har forkynt. I det ligger både
vitnesbyrdet og talen. Salmisten har kunngjort Guds ord for folket. Det er
nødvendig til alle tider. Skal folket lære Gud å kjenne, må de høre om ham. Han
er skjult for fornuften, og vår egen tanke kan aldri finne fram til det rette
bilde av Gud og hans vilje. Slik er mennesket etter syndefallet.
Her ser vi også at han har forkynt
alt det Gud sier. Det er et flott vitnesbyrd og erklæring. Tenk om vi som
forkynner kunne si det samme med et ærlig hjerte: Jeg har forkynt alt det Gud
har sagt. Med skam må vi vel heller si at vi har vært temmelig ensidige det
meste av livet.
Og så er det viktig at vi holder oss
til det Gud har sagt. Vi har en følelse av at noen som preker, har diktet opp
sin egen lære på noen punkt. Eller de har lest det i bøker som ikke er
inspirert av Ham. Og da blir det galt.
For det er slik at vi trenger det
Gud har sagt. Det er ikke bare noen gode, oppbyggelige trøsteord som er nyttige
for oss. Paulus sa at han hadde forkynt hele Guds råd. Kan det sies om oss?
Så sier han til slutt: Det han har
forkynt kom fra Guds munn. Det betyr først at Skriften er inspirert av Gud.
Bibelen er ikke menneskeverk. Det er Gud som taler. Dernest sier han at når han
talte, så fikk han det av Gud. Han tenkte ikke selv ut hva han skulle si hver
gang. Han planla så å si ikke for lang tid framover. Han var åpen for Guds tale
og råd. Slik er det for en Ordets forkynner nå også. Vi må noen ganger forandre
på våre planer, for Gud sender oss et ord: Dette skal du si i kveld. Lykkelig
den taler som er lydig da. Og lykkelig den forsamling som har en slik
forkynner.
16. Glede over rikdom.
V. 14. Jeg har gledet meg over å
vandre etter dine vitnesbyrd, som over all rikdom.
Glede i Gud. Det er noe stort. Det
er ikke underlig at Paulus skriver til filipperne: Gled dere i herre alltid,
atter vil jeg si: Gled dere! Fil. 4, 4. Mange steder i Bibelen hører vi om
gleden i Gud. Også denne forfatteren hadde opplevd det.
Den kristne glede er noe helt annet
enn den verdslige støy og høye latter. Gleden i Gud er dypere og mer ekte. Den
varer evig og har sin grunn utenfor oss selv. Derfor kan man være glad i dype
trengsler, i sorg og motgang. Paulus satt selv i fengsel da han skrev
oppfordringen: Gled dere alltid!
Her sier han noe mer: Han er glad
for å få leve etter Guds vilje. Det var ikke en byrde og tvang for salmisten.
Han frydet seg høylytt over å følge Guds ord og råd i livet som en Guds mann.
Det er den rette innstilling og tanke. Da har en nådd langt i erkjennelse av
hva kristen tro og liv er.
Noen ganger får vi følelsen av – ja,
de sier det rett ut – at kristenlivet er fullt av nei og nei, forbud og krav.
Noen bibelord er for strenge, det kan ikke være ment slik, sier de. Noen er
freidige nok til å galant å hoppe over de bibelord de ikke liker.
Den rette ”ånd” er ikke slik. Den
bekjenner: Jeg gleder meg over Guds vilje, selv om den går på tvers av mine
ønsker. Vi kjenner mange som har det slik. Gud være lovet for det. De er
stødige støtter i Guds tempel på jord.
---
17. Om å tenke
grundig.
V. 15 På dine befalinger vil jeg
grunne, og tenke på dine stier.
Salmenes bok begynner med å si at de
salige er de som grunner på Herrens lov dag og natt (Salme 1, 1). Og her kommer
samme tanke igjen: Jeg vil grunne på dine befalinger.
Ordet befalinger står i flertall. En
befaling kan vi ikke komme unna. Det er ikke bare et ønske, men et krav. Slik
er Guds ord absolutt. Vi kan ikke diskutere oss bort fra det. Og når det er
slik, trenger vi tid til å se inn i Ordet. Hva mener Gud?
Han sier at han vil tenke
gjennom dette. Han har sin lyst i det. Det kan et syndig menneske bare få i
kontakt med Frelseren. Den som har smakt noe av Guds godhet og nåde, vil lengte
etter å høre mer. For det vil alltid være mer som vi ennå ikke har sett i Guds
ord.
Skal vi la denne dagen være en studiedag,
der Guds ord får trenge inn i oss? Det er slik vi kan bevare vår sti ren, v. 9.
I tillegg vil salmisten ”tenke på”
Guds veier. Han vil tenke så mye på dem at han vet hvor de er. Han vil også
tenke høyt om dem, som Spurgeon sier. Og da vil han ha ærbødighet for Guds vei
og ikke ringeakte dem. På engelsk står det: Jeg har respekt for dine veier. Det
man har den rette respekt og ærbødighet for, vil man akte høyt og følge.
Når vi slik betrakter Guds veier,
ser vi også hva Guds vei er for oss selv. Ikke alltid ser den like lett ut. Men
i lys av Guds ord blir den en rett vei der Gud selv går med. Og da kan tanken
bli til takk for hans ledelse. Den ser vi ofte best i etterkant.
Kanskje du ikke kan forstå at livet
ditt er i Guds hånd i dag? Prøv og se ditt liv slik Gud ser det – det er også å
tenke på denne måten. Noen skyer skygger kanskje for det Gud egentlig vil med
deg. Du er inne i en tunnel der alt er mørkt.
Kan du ikke tenke nå: I denne
tunnelen er også Den Allmektige Gud! Og han har styringen over alt. Amen.
18. Glede og glemsel.
V. 16 Dine forskrifter er min lyst
og glede, jeg glemmer ikke ditt ord.
Dette verset er en fortsettelse av
det forrige etter innholdet. Nå vil han ikke bare tenke på Guds ord. Han har
sett så mye inn i det at han fryder seg over det. I en gammel oversettelse:
”Jeg forlyster meg i det”. Det kan han gjøre selv om de ytre ting er vanskelige.
Paulus og Silas sang lovsanger i fengslet i Filippi (Apg. 16. 25).
Grunnen er at Guds ord sikter først
og fremst på sjelen. Og den lever sitt liv ofte uavhengig av de jordiske
forhold.
Når Guds ord har en slik virkning på
oss, er det rimelig at han ikke vil glemme det. Det er nok mange ting vi
glemmer i livet. Alt er slett ikke så my verd å huske. men her sier han: Jeg
glemmer ikke ditt ord.
En god måte å huske noe på er å
gjenta det flere ganger. Repetisjon er en nyttig øvelse. Da blir minnet fastere
og bedre for hver dag. Salme 119 er et godt eksempel på det. Gang etter gang
hamrer han løs på dette ene: Guds ord, Guds bud og Guds lov. Alt er uttrykk for
at Hans vilje skal være viktig for oss.
Å studere Guds ord er også en god
måte å vokse i kristenlivet på. Ordet viser oss mer av oss selv slik at vi blir
ydmyket. Og det viser oss Guds frelsesplan fra evighet til evighet. Det taler
om nåden og troen og blodet og Guds offerlam. Vi begynner etter hvert å se hvor
uendelig stort frelsesverket er.
Slik skaffer vi oss på en måte et
lager av tanker om Guds veier. Vi begynner å fatte lengden og bredden, høyden
og dybden. kan vi annet enn å takke og lovprise Gud for det?
Del III: Gimel – 17-24.
19. Gjør vel imot meg.
V. 17 Gjør vel imot din tjener, så
jeg kan leve! Da vil jeg holde ditt ord.
Vi er alle tjenere for Gud. Noen er
meget synlige og står i brodden for arbeidet. Det er et stort ansvar. Andre
virker i det skjulte. Bare Gud kjenner tjenesten. Derfor blir de aldri omtalt i
noe media.
For Gud er likevel all tjeneste
stor. Han vil lønne hver enkelt etter den troskap de har vist. Men det ser vi
ikke før på den store regnskapens dag. Til da må vi arbeide og leve i tro. Når
resultatene blir få, kan det røyne på. Da er det godt å tenke: Jeg skal være tro
der jeg er satt. Så lenge jeg makter det, skal det skje.
Men da må Herren være god mot oss,
og gjøre vel. Alt er Guds gave. Men noen ganger føler vi at vi behøver noe
ekstra fra Ham. Livet går liksom imot oss. Og da kan vi få be: Vi du gjøre
ekstra vel mot meg nå! Alt er nåde, men DU har nåde nok. Og nå trenger jeg så
mye. Da kan jeg leve.
Da gir han et løfte: Jeg vil holde
ditt ord. Det er ikke sagt i overmot. Men det er en konsekvens av Guds store
gaver og nåde også i motgangstider. Derfor er dette løfte også et ønske og
bønn: Du er så god imot meg, at jeg vil gjerne gjøre slik du ønsker.
Og det finner vi i Guds ord. Der er
hans vilje for oss og retningslinjer for hverdagslivet. Og Jesus viste oss et
fullkomment menneskeliv. Om vi aldri når opp til det, er det likevel vår
modell. Matias Orheim sang slik i 1907:
Å,
var eg meir deg Jesus lik,
så hjartevarm og god,
med same kjærleik utan svik som du
i striden stod.
Å, var eg meir i liv og tru i alle
ting som du, som du,
Min Gud, kor sæl eg var!
20. De underfulle
ting.
V. 18 Opplat mine øyne, så jeg kan
skue de underfulle ting i din lov!
De underfulle ting i Guds ord. Ja,
de er mange. Bibelen er jo ord fra Gud! Og han er underets Gud. Og der er djupe
hemmeligheter, skriver den svenske misjonær og bibellærer P. Fjellstedt. Der er
utallige under som vi aldri kan forstå eller forklare her i tiden, sier han.
Det mest underfulle må være ordet om
frelse. Kan noen virkelig forstå at en fortapt synder kan bli ren og hvit som
snø? Det er i alle fall vanskelig for den som sett litt inn i sitt eget
syndeforderv. Han kan ikke forstå det. Og da skjer et nytt under: synderen får
lov og han våger å tro det.
Men underet fortsetter. For vi vet
så vel at vi trenger syndenes forlatelse hvert sekund om dagen. Å bli bevart
som en kristen er underfullt! Alle velgjerninger mot oss, alt det gode han har
gitt sine barn gjennom livet. Jesus som frelser er Guds underfulle gave til
verden. Og så en åpen himmeldør ved veiens ende.
Ser du det ikke? Nei, det er
vanskelig for en synder. For synden har gjort alt dette dunkelt for folk.
Hvordan skal vi få klarsyn her?
Salmisten ba til Gud: Opplat mine
øyne så jeg kan se… Av oss selv er det umulig å forstå at Gud alltid er god.
Men han kan kaste lys både inn i vårt liv og over Guds handlemåte. Da er det
som om du drar gardinen fra vinduet en solskinnsdag. Bibelen åpner seg, og
Herrens under veller ut. Skriften avler under, sier Spurgeon. Herrens solskinn
avdekker Guds skattkammer og du oppdager rikdommen – og at den er din. All Guds
rikdom er din ved troen. Grip kun til…
21. En gjest på
jorden.
19 Jeg er en gjest på jorden, skjul
ikke dine bud for meg!
Livet på
jord er ei reis. Vi hører ikke til her. Derfor er vi
fremmede i denne verden, og derfor føler vi oss i ett med verdens mennesker. Vi
har noe som de mangler, og de har en livsstil og væremåte som ikke passer for
oss.
Vårt egentlige hjem er den himmelske
verden. Vi trives best sammen med borgere av dette riket. Hvordan kan vi være
glade der folk banner og skjemter om de himmelske ting? Salme 1 sier noe om
det: Salige er de som ikke sitter i spotteres sete.
Nei, en gjest er her midlertidig og
blander seg ikke med jordiske gleder. Vi skal arbeide og gjøre vår gjerning på
jord som best vi kan. Men i ånden er vi aldri ett med verdens mennesker. Der
vil være et skille. Men vi er ikke fremmede for Gud og hans Sønn. Gud er vår
far og Sønnen vår bror.
Derfor blir det naturlig å be slik:
Skjul ikke din vilje for meg. La meg kjenne ditt råd. Vis meg hva du ønsker for
mitt liv. Hva skal jeg gjøre om jeg ikke har ditt ord? Jeg har jo ingen ting
her i verden. Hele min interesse er i ditt rike, derfor trenger jeg dine bud.
Guds ord er trøst og veiledning i en
fremmed verden. Det minner meg om himmelen. Derfor trenger jeg å se mer inn i
Ordet. Da blir det naturlig, som Spurgeon sier, at dette verset er et tillegg
til v. 18: Opplat min øyne.
Av naturen ser vi så lite av
rikdommen i Gud. Derfor er det en viktig bønn i dag: Skjul ikke ditt ord for
meg, men åpne mine øyne så jeg ser klarere enn før. Vi glemmer så lett målet
som venter der framme. Glemmer vi at vi er fremmede på jord, blir vi lett sløve
og opptatt med de jordiske ting.
Herre, hjelp meg å se på målet. Og
led meg inn i ditt ord i dag!
22. En knust sjel.
20 Min sjel er knust, så jeg lengter
etter dine lover til enhver tid.
En veldig bekjennelse fra en Guds
mann, som forfatteren av denne salmen må være. Han har en knust sjel. Han sier
ikke noe om hva grunnen er til denne sjelekvalen. Mange ting kan plage en
gudfryktig sjel.
Han kan tenke på synder han har
gjort. Kan han ha krenket et menneske og ført sorg over noen? Ser han at da
krenket han også Gud? Eller siger anfektelsens mørke inn over ham og tar fra
ham kraft og all frimodighet? Har han mektige fiender – for landet eller for
sin egen familie?
Tanker synker ned i sjel og
samvittighet som hos Job, og han ser ingen utvei. Det er tungt å leve i et
åndelig mørke uten et eneste lysglimt.
Men han vet om en løsning: Guds ord.
Derfor sier han så sterkt: jeg lengter etter ditt ord alltid. Hver time og
stund kretser hans tanker omkring det Gud vil. Når han sier: ”Dine lover”, er
det ikke krav. Lovene er uttrykk for Guds vilje med ham og alle folk. Der er
det svar.
Og salmisten setter Guds vilje høyt.
Han prøver ikke å flykte unna, han ønsker av hjerte å høre dem og følge Guds
ord. Når han så ser at det ikke alltid lykkes, kommer sorgen og gråten over
hans egen udugelighet. På den måten blir han også knust – men det er tross alt
en salig opplevelse. Og han er villig til å bøye seg for Guds dom i Guds lover.
For han vet det er Herren som har rett i alt.
Dette hjertelige ønske har han
alltid. Det er ikke flyktige tanker eller en stemningsbølge i sjelen. ”Til
enhver tid”, sier han. Et bibelsk ”ønske” er bønn. Han stanser ikke i tanken,
men sinnet beveger seg opp til Gud: Herre, lær meg din vei – og den finner jeg
i Ordet. Og da blir den knuste sjel styrket i troen, for han ser noen av det
underfulle i Guds lov, som han skrev om i v. 18.
23. De farer vill.
21 Du har truet de overmodige, de
forbannede, som farer vill fra dine bud.
Det motsatte av gudfryktighet er
villfarelse. Men det er bare en konsekvens av at mennesket har løst seg fra Gud
og hans vilje. De farer vill fra Guds bud, fordi de ikke vil høre og følge dem.
Disse kaller han overmodige. De
bøyer seg ikke for Guds bud. Og de mener de skal klare seg selv uten hans
hjelp. Verden har alltid vært slik. Det koster å bøye seg. Da må vi ydmyke oss
og bekjenne vår skrøpelighet og synd. Det er det mange som ikke vil.
Noen avviser at der er noen Gud. Og
hvis han ikke eksisterer, behøver vi jo ikke å høre eller følge Bibelens ord.
Det er kjent i vår tid også. David sier noe viktig om det: ”Dåren sier i sitt
hjerte (tenker): Det er ingen Gud.”! Salme 14, 1. Et gudløst liv blir en
konsekvens av slike tanker. Da vil de også ganske snart kaste vrak på Bibelen
som Guds tale. Da går de sine egne veier og gjør det de selv mener er det beste
– og ”rett”.
Neste uttrykk i verset blir en
naturlig følge av et slik liv: Han kaller dem ”forbannede”. Det er ikke
salmisten som forbanner dem, det er Gud selv. Det har han vist ofte i sitt ord.
Forbannelsen hviler over slike
mennesker allerede her på jord, samtidig med at Gud elsker dem og kaller på
dem. Det er viktig å skjønne denne dobbelthet i Guds handlemåte.
24. Skam og forakt.
22 Ta skam og forakt bort fra meg!
For jeg har tatt vare på dine vitnesbyrd.
En kristen kan oppleve motstand og
forakt selv om de lever et rett og godt kristenliv. Ja, kanskje mest da. For et
hellig liv er en dom over verden. Da ser de seg selv på en annen måte enn før:
de er skitne og stygge både inni og utenpå.
For å dempe denne anklagen i
samvittigheten, tyr de til mange midler. En er å kritisere og klage over de
kristne. Et vanlig uttrykk før var at vi var skinnhellige. Det betyr at man er
fin på utsiden, mens inne i tanke og sinn er verre enn noen andre. De anklager
oss med andre ord for å være hyklere. En hykler er en skuespiller som gir seg ut
for å være noe annet enn det han egentlig er.
Noen ganger har de nok rett i en
slik anklage. Ikke alle med kristennavnet er sanne Jesu disipler. Men feilen er
å generalisere, dvs. betrakte alle likt: Slik er de kristne! Det er ikke sant,
og det er en urettferdig anklage. Men deres mening er å bringe skam over oss og
få oss til å skamme oss over vår kristendom, med den følge at vi skal forlate
Kristus og bli som dem. Ført er de ikke fornøyd.
Men salmisten ber om at Gud må ta
det bort. For det er tungt å leve med urette anklager. Og når en kristen ser
inn i seg selv, må han innrømme at det er mye stygt i hans indre. Ja, hjerte er
fullt av det. Da blir skammen enda større.
Han har en eneste utvei: Guds ord.
Det har han holdt seg til. Han sier ikke at han er fullkommen moralsk eller
religiøst. Men han har bevart Guds ord. Og dette ordet taler om syndenes
forlatelse og ikke om syndfrihet. Det er vår redning i liv og i død. Amen.
25. Jeg grunner alltid
på Skriften.
23 Selv om fyrster sitter og rådslår
mot meg, grunner din tjener på dine forskrifter.
Voksteren i gudslivet henger nøye
sammen med vår bruk av Skriften. Det har ikke bare med kjennskap og kunnskap å
gjøre. Bibelordet må også få tale til oss som et budskap fra Gud, og la det
danne oss. Skriften skal ha en påvirkning på oss.
Da må vi lese i Bibelen. Det
innebærer studie og gransking og tanker. Noen er det nyttig å bruke hjelpebøker
– for Bibelen er blitt til i en ganske annen historie og kultur enn vi har. Men
vi skal aldri la hjelpebøker erstatte selve gudsordet. Bibelen er Guds ord – og
hjelpebøker er menneskeord. Det er bare Bibelen som er autoritet.
Salmisten sier han grunner på
Herrens forskrifter. Han ble aldri utlært. Som vi trenger mat hver dag, har vi
behov for en stadig påfylling av Ordet. Og det gjelder til alle tider.
Her nevner han en helt spesiell tid
eller forhold: om fyrster sitter og rådslår mot meg. Det er i motgangstider og
strid av ulik slag. Vi kan bli så engasjert i selve kampen, at vi glemmer
maten. Mange har også erfart at det nettopp er i motgang vi behøver hjelp. Da
hungrer vi etter mat i stille stunder.
Dette har også en annen side. I
strid og urolige tider behøver vi råd og veieledning om hvorledes vi skal
kjempe. Der hadde salmisten funnet en god utvei: Jeg går til Herrens ord. Der
var pålitelig hjelp og guddommelige råd.
Så bruker vi altså Skriften både for
oss selv til åndelig næring for vår sjel, og som stridsvåpen i kampen mot den
og de vonde. Slik tenkte bl. a. også Paulus, Efes. 6, 17; 2. Tim. 3, 16f og
Mat. 4, 4. Samme tanke kommer igjen i v. 25 og v. 50 nedf. Derfor går vi
frimodig framtiden i møte.
26. Mine rådgivere.
24 Dine vitnesbyrd er også min lyst,
de er mine rådgivere.
Tenk, Skriften var ikke en tvang
eller plikt og byrde for denne salmisten. Han opplevde det som en glede og lyst
å eie Den Hellige Skrift. Og alt som gleder oss er lett og behagelig. Dette må
vise at han kjenner Skriftene godt og vet om de gode sider så vel som advarsler
og dommer.
Og her bruker han ordet ”Vitnesbyrd”
om Skriften. Det taler om at Herren har vitnet for oss om sine gjerninger og
sin vilje med folket.
Dette ordet griper trolig tilbake
til forrige vers der han nevner at fienden kan rådslå imot ham og slik gjør ham
vondt. Men salmisten vet at Gud er større enn alle fiender, derfor ler han av
dem, Salme 2. Og derfor kan han glede seg midt i trengsel og motgang.
Grunnen er altså åpenbar: Han bruker
Herrens ord som rådgiver. Der finner han veiledning og hjelp. De gir alltid
gode råd, og de er bestandig i samsvar med Guds vilje. Rådene er jo Guds ord.
Om vi vil eie både gleden og hjelpen
fra Guds ord, må vi være villige til å bøye oss for det. Noen ganger det lett,
for ordet sier det vi også mener og tror. Andre ganger går Guds ord rent på
tvers av vår vilje. Det er da vi skal prøves om vi setter Herren først og lar
han bestemme i alt. Lykkelig den som gjør det.
Har du hatt Herren som din rådgiver
i dag? Profetien sier også at han skal være det, Jes. 9, 6. Og – har du fulgt
hans ord til deg nå? Det er da du får glede deg i Herren. Amen.
Del IV. Dalet – 25-32.
27. Liv ved ordet – i
nøden.
25 Min sjel er nedtrykt i støvet,
hold meg i live etter ditt ord!
Alle mennesker har opplevd nød og
vanskelige dager. Det skjer oss i ulik grad, men ingen går helt fri. Ikke
alltid ser vi det utenpå heller. Min sjel, sier salmisten her. Hans indre liv
har nød og problemer. Ofte er det ingen andre enn vi selv som kjenner til det.
Vår sjel er det innerste i vårt liv, og det kan være ulike grunner til
vanskelighetene.
Nedtrykt i støvet, sier han. Det kan
bety at han sørget over noe. I Østen kastet man støv over hodet som tegn på
sorg. Det er uttrykk for en stor bedrøvelse, gjerne over legemlige lidelser
eller motgang fra andre mennesker eller åndelig nød. Kanskje har han mistet en
av sine kjære?
Det kan kanskje også bety at andre
mennesker har behandlet ham stygt, i ord eller i gjerninger. Han kjenner seg
fullstendig undertrykket og nedslått, som om han lå nede i støvet på veien. Det
er en stor ydmykelse.
Dette verset er en bønn om hjelp
her, om en vei ut av nøden. Dette verset er også begynnelsen på del 4 der alle
vers begynner med bokstaven D (Dalet på hebraisk). Og det ordet betyr en ”dør”.
Her viser han døren ut av vanskene:
Ditt ord. Her bruker han ikke ordet for lov eller regler eller forskrifter. Her
sier han bare: etter ditt ord. Det er løsningen. Hele tiden kommer han tilbake
til Ordet. Det har svar på alle åndelige spørsmål.
Hold meg i livet, er et talende
uttrykk. Han føler at døden er nær, han har det vondt, livet holder på å ebbe
ut. Hva skal han gjøre? – Jo, Ordet fra Gud har makt. Det har han erfart før.
Ellers kunne han ikke ha skrevet en slik salme. Så blir bønnen: La det skje
igjen! La Guds ord fornye min sjel. Skal vi også be den bønn?
28. Mine veier – Guds
forskrifter.
26 Jeg fortalte om mine veier, og du
svarte meg: Lær meg dine forskrifter!
Mine veier! Det er historien om mitt
liv. Hvordan er det? Hver eneste kristen må bare erkjenne: Jeg er en synder.
Det er det beste ordet som dekker hele mitt liv.
Av natur gikk mine veier bort fra
Gud. Det sier Ordet, Jes. 53, 6. I utgangspunktet var vi syndere alle som en.
Det er syndefallets dystre og alvorlige følger. Vi er av naturen vredens barn
og har arvesynden i oss. Den sannheten kommer vi ikke utenom.
Men det stanser ikke der. Mine egne
veier gikk også på tvers av Guds vilje. Egenviljen sitter så dypt i sjelen og
har tatt makten over min natur. Derfor sier Paulus at vi er ikke Guds lov
lydig, og kan heller ikke være det!
Det gjelder også når vi er kristne.
Har det lykkes for deg?
Så sier salmisten: Han har fortalt
om dette – til Gud. For det er Han som svarer. Lykkelig den sjel som forteller
Ham alt. Det er omvendelsen og syndsbekjennelsen, som i salme 32. Om det koster
for oss å bekjenne, er det egentlig godt. For vi at Han er en god Gud som vil
svare rett.
Og det gjorde han: Du svarte meg,
står det. Svaret til en angrende synder som sier alt til Jesus, er alltid: Det
er tilgitt. Nå får du begynner på nytt. Det gamle er borte, se alt er blitt
nytt. Det er evangeliets ord.
Da kommer bønnen: La meg få lære mer
om din frelse og det liv jeg nå skal leve. Det er hans forskrifter – i Bibelen.
Der kan du lese om synden og nåden, om dommen og frigjørelsen, om livet i
samfunn med Jesus. Du får et godt liv der – i Kristi etterfølgelse.
29. Guds vei
27 La meg forstå den vei du befaler
å gå! Så vil jeg grunne på dine undergjerninger.
Guds veier er annerledes enn våre.
Og det er ikke alltid lett å skjønne det Gud gjør. Vi står ofte så undrende og
tenker: Hva vil du Gud nå?
Da kommer bønnen fra salmisten: La
meg forstå din vei! Det gjelder Guds vilje med oss og hverdagslivet vårt. Han
befaler oss jo å gå hans vei. For en synder som bare kjenner sin egen vilje og
egoisme, er det ikke lett å se hva Gud vil.
Kan ikke du forklare den for meg! La
meg se det så klart at jeg ikke tar feil i neste sving og senere. La oss alle
be om å få se klart inn i lovens budskap, slik kan jeg lære hva Gud vil med
oss. Da tar han oss med gjennom sine bud – og så kan du sammenligne ditt eget
liv med det du ser der.
Deretter viser han oss løftene og
alle profetiene om en Frelser som skulle komme. I ordet ser vi alt det han
gjorde for oss. Det er Jesu liv, og apostlenes liv i tjeneste for ham. Store
vekkelser og under blandet med fengsel og motstand for Herrens tjenere. Midt i
alt møter vi flere ganger hykleri og synd.
Brevene til Paulus og Peter og andre
blir en slags forklaring på Guds vei. De viser essensen i Guds vilje, hvorfor
og hvordan han frelste. Her er mye å tenke over.
Salmisten sier derfor: Jeg vil
grunne på dine undergjerninger. Her må vi bruke tid, lese flittig i Ordet,
lytte til god forkynnelse og ha stille stunder i lønnkammeret. Her er ikke
plassen for hastverk og travelhet. Her må du lytte – tenke og takke.
Dine undergjerninger, sier han. Alt
i frelsen er under. For det betyr at Gud gjør alt. Frelse og bevarelse er ikke
menneskeverk. Det er en Guds gjerning. Det gjelder Bibelens beretninger, og det
gjelder hans verk i våre liv. ”Under over under, tenk at han frelste en synder
som meg.”
Et Guds barn vil aldri slutte med å
undre seg over det – og takk for underet.
30. Gråt og
oppreisning.
28 Min sjel gråter av sorg, reis meg
opp etter ditt ord!
Gråt kan være av to slag, av sorg
eller av glede. Her er det sorgen som tynger, uten at vi vet konkret hva det
var. Men det var ikke en ytre sorg der øynene felte tårer, f. eks. ved at noe
gikk galt eller han mistet noen kjære.
Min sjel gråter, sier han. Hans indre
mennesker er fylt av sorg. Motgang og vansker skjærer gjennom hans hjerte. Det
er en slik sorg vi har når noen av våre næreste går borte fra Gud og forakter
hans frelse. Slik kjenner vi det i et møte der noen er nær Guds rike – men går
bort uten å vende om.
Eller kanskje vi er i en begravelse.
Den døde gikk aldri i Guds hus og brukte ikke Guds ord. Så langt vi vet og
forstår gikk han over dødsfloden som et ufrelst menneske. Og da vet vi at han
en dag skal stå for den hellige Gud og møte ham som sin dommer. Av Guds ord vet
vi at det er en fryktelig dag.
Da ber salmisten: Hold meg i live
ved ditt ord – eller som en annen oversettelse sier: Styrk meg etter ditt ord.
Alltid er det Guds ord som er
svaret. Det er trosstyrkende. Hvilken sorg vi enn har, gir Ordet et svar og en
løsning. Og sorgen kan føles slik at det ikke lenger er håp. Men Guds ord gir
alltid håp!
31. Løgnens vei
29 Vend løgnens vei bort fra meg, og
unn meg din lov!
Her taler salmisten om det motsatte
av Guds vei i forrige vers. Bibelen taler om flere slags veier. I dette
avsnittet i av salmen er fem veier med. Vei kan her bety livsmåte og den
retning livet har.
Løgn er en måte å leve livet på. Og
en løgn fører ofte til en ny løgn for å sksjule den første. Slik vikler
løgneren seg inn i et garn av usannhet, som det skal sterke krefter til å løse
opp.
Derfor finnes det nesten alle slags
synder hos en løgner. Og det begynte ofte i det små. Såkalte ”hvite” løgner ble
snart store og svarte. En løgner bryter derfor etter hvert flere av Guds bud.
Han skal hele tiden dekke over det han før har gjort.
Det begynner med det åttende bud: Du
skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din enste. Luther forklarer dette slik i
katekismen: ”--- så vi ikke lyver om vår neste, ikke sviker, baksnakker eller
setter ut onde rykter om ham --- men tar alt i beste mening.”
Salmisten har sett alvoret: ”La
løgnen være langt fra meg” (dansk). Derfor trenger vi hjelp i livet. Det beste
vi kan få nå er Guds ord. Unn meg det, står det. På dansk (1931) leser vi:
”Skjenk meg i nåde din lov.”
Gjennom hele Bibelen er alt gitt av
nåde. Vi får se inn i frelsen som en Guds gave, helt ufortjent. Og hvordan kan
vi da gå løgnens og syndens vei? Guds lov og vilje blir skrevet inn i vårt
hjerte ved frelsen, og vi får en ny lyst til å følge ham. I åndelige spørsmål
nytter det ikke med ytre påbud. Gud må få gi oss et nytt hjerte – ved
evangeliet. Da VIL VI vandre i sannheten.
32. Trofasthet og
valg.
30 Trofasthetens vei har jeg valgt,
dine lover har jeg for øye.
Her møter vi en av motsetningene til
løgn i forrige vers. Trofasthet holder fast ved sannheten. Det er uttrykk for
det sanne gudslivet, også i livet som kristen blant våre medmennesker.
Han har valgt den. Det er en
viss frivillighet i dette. Vi har ingen fri vilje når det gjelder frelse og
salighet. Der er det Gud som handler. Men i livet med Gud stilles vi ofte
ovenfor valg. Noen ganger finnes det ingen nøytralitet, vi må velge side.
Her kan og må vi være praktiske. Vi
skal ha en arbeidsmann til å hjelpe oss der vi selv ikke har fagkunnskap. I
samtalen kommer spørsmålet opp om skatt og moms og dermed ærlighet. Hva velger
du da? En mann sa til meg en slik gang: Men du vil tjene på å la meg gjøre det,
du sparer momsen på materialet!
Da måtte jeg svare NEI, det kan jeg
ikke. For det er galt. Då kan vi komme i en klemme. Og det blir dyrt å følge
Guds vilje og være trofast mot Guds ord.
Da er det salmisten sier: Dine lover
har jeg for øye. Og da mener han: Jeg vil følge Guds råd og ord. Da må vi
alltid være redelige og ærlige.
Skal vi kunne det, må vi studere og
granske Guds ord. Først da finner vi ut hva Guds vilje er. Det står utrolig mye
om det i Skriften. I alt vårt arbeid og virke må vi ha Ordet fra Gud som modell
og merke å gå etter. Slik var det i begynnelsen og i bibelsk tid. Og Gud er en
Gud som ikke kan forandre seg, slik gjelder hans modell også for oss. Må Gud
hjelpe oss til å følge den.
33. Jeg holder fast
31 Jeg holder fast ved dine
vitnesbyrd. Herre, la meg ikke bli til skamme!
Vi er mange ganger ustadige i det
åndelige. Noen vingler ofte fra det ene til det andre. Og djevelen gjør hva han
kan for å få oss til å gjøre det. En ustadig kristen er lett å lokke og lede på
avveier.
Salmisten har funnet veien. Der er
nemlig en måte å unngå det på. Den kan vi alle gå. Når vi først har funnet den,
ser vi hvor godt og trygt det er.
Hva er løsningen? ”Jeg holder fast
ved dine vitnesbyrd!” I en eldre bibel sto det: Jeg henger ved …
I alle åndelige spørsmål viser det
seg at svaret er Guds ord. Her kalles det Guds vitnesbyrd, som i v. 24.
Det står i flertall. Med det vil han si at Gud har vitnet utallige ganger om
sin trofasthet og tålmodighet mot mennesker som svikter og gjør feil.
Derfor er Ordet også hans trøst.
Slik kan vi klynge oss til Guds ord og hjelp. Han har hjulpet mange i bibelsk
tid – som Abraham, Moses og David. Og nå vil han hjelpe meg. Det er troens
tillit.
Og dette hører sammen med bønnen
videre: ”La meg ikke bli til skamme.” For det blir jeg alltid når jeg skal
klare meg selv.
Men den som vandrer med Gud, har
ingen grunn til å frykte det. Han står bak sine løfter og holder dem. Guds ord
er tryggheten.
Den som ikke holder seg til det, må
høste fruktene av sin synd. Det kan være skam blant mennesker, og til slutt
evig skam i fortapelsen. Derfor er det om å gjøre å være våken i omvendelse og
tro. For Gud er trofast mot sitt ord og tar imot oss. Amen.
35. Lær meg!
33 Lær meg, Herre, dine forskrifters
vei! Så vil jeg ta vare på dem inntil enden.
Det er en lærevillig elev Herren har
her. Han ber om lærdom. Dermed erkjenner han sin uvitenhet i Herrens ord. Han
vet nok om noe, og salmen viser at han har egentlig stor kunnskap om Guds
vilje. Denne del av salmen er preget av slik lengsel etter mer.
Men den smale veien er ofte
vanskelig å finne. Over alt er det hindringer. Djevelen, verden og vårt eget
kjød stenger og gjør oss motløse. Derfor kan vi lett ta feil og gjøre det som
er galt. Her behøver vi hjelp.
Men ydmykheten er lærevillig. Den
overmodige tror at han vet alt og ber derfor sjelden om hjelp. Den ydmyke
kjenner sin avhengighet og vet at andre vet mer enn ham selv. Derfor er
ydmykheten en dør til mer kunnskap og kjennskap til Herren.
Men det er ikke all lærdom som er
positiv og nyttig for en kristen. Derfor ber salmisten slik: Lær meg dine
forskrifters vei. Det er Guds ord han trenger, nå i form av forskrifter, bud
eller råd. En har kalt denne del av salmen for en rekke av bønner.
Da gir salmisten et løfte: jeg vil
ta vare på dette til livets slutt. Vi glemmer nok mye i livet, også av Guds
ord. Men han hadde lyst til å lære og huske. Guds ord er også slik at det
innvirker på livet.
Ta vare på Guds ord er mer enn å
huske og forstå det. Det er praktisk – å holde ordet. Det er å ta vare på Ordet
i mitt daglige liv slik at det formes til et hellig liv for Gud. Det blir vi
aldri ferdig med her i livet. Derfor trenger vi stadig dette ordet – helt til
enden.
36. Gi meg!
34 Gi meg forstand, så vil jeg ta
vare på din lov og holde den av hele mitt hjerte.
I denne delen av salmen begynner
hvert vers med en bønn. Slik er det en bønnesalme. Og sammen med bønnen gir han
et løfte. En kristen lever i bønnens verden, det er hans pusterom som han ikke
kan være foruten. Og vi har ofte mye å be om.
Denne gangen ber han om forstand. I
en eldre bibel stod det: Undervis meg! Vi trenger ikke bare kunnskap, men også
evne til å forstå og oppfatte den. Ordene er en ting, men hva mener Gud med dem
i mitt liv? Det må være spørsmålet.
Menneskene kan nok skjønne mange
jordiske ting, og enkelte er svært lærde. Men av natur kan ingen av oss forstår
de åndelige sannheter. Det er ydmykende for oss.
Likevel er det godt at lærdom og
kunnskap og høy intelligens ikke er nødvendig for å komme inn i Guds rike. Der
kan selv dåren finne veien. Jes. 35, 8. For Gud må få gi oss forstand på disse
ting. Og det gjør han gjerne og villig til den ydmyke som kommer i bønn.
Derfor ble nok salmisten hørt. Da
kommer også løftet: Han vil bevare og ta vare på Guds lov. Den er ikke
likegyldig for ham. For der ser han Guds vilje og vei med sitt liv. Og Han vil
vi skal leve til ære for ham her i verden. Det kan vi ikke uten å følge hans
ord.
Når det står skrevet at vi ikke skal
stjele, mener Gud det. Vi ærer ikke Gud om vi bryter et slikt bud, selv om det
er små ting vi har nasket til oss. Det forstod salmisten og sa: Jeg skal ta
vare på budet.
Det skal han gjøre av hele sitt
hjerte, sier han. Men det er ikke lett å holde styr på hjertet. Det farer ofte
vill og går sine egne veier. Derfor må vi legge alle ting i Guds hånd og leve
vårt liv nær til hans hjerte. David bad en gang: Skap i meg et nytt hjerte. Det
behøver vi.
37. Led meg!
35 Led meg fram på dine buds sti!
For i dem har jeg min lyst.
I tett tåke og ukjent land kan vi
lett fare vill. Også som kristen kan det skje. Mange roper: Kom til oss! Og
hvordan skal vi vite den rette veien?
Her er sekter og samfunn som mener
de har funnet en ny vei. De har sine spesialiteter som de mener er nødvendige
til frelse.
Vi møter ledere som ikke tar Guds
ord på alvor og mener vi har en ny tolking i vår tid. Den bør vi følge og
tillate folk å gjøre det Gud sier nei til. Derfor er det åpenbare synder i Guds
synlige menighet på jord. Det var ikke Guds mening.
Salmisten visste det – og han bad i
ydmykhet: Led meg på din vei. Her bruker han ordet sti, en smal og liten vei.
Det betyr en opptrakka sti i utmarka (hebr.: Nativ). Her er det ikke tale om en
godt synlig hovedvei, men en sti gjennom marka der folk har gått før.
Her har Guds folk alltid vandret
før. De fulgte Guds vei til frelse fra synd, og levde etter Guds hellige ord.
Der vil også han gå. Jesus har gått der, og han åpnet veien for alle syndere
som kommer til ham. Derfor er det en korsvei og en pilegrimsvei.
Min lyst er å gå der, sier han. For
han har smakt at Gud er god og at hans vilje og vei er den beste for alle
mennesker. Bare den fører til himmelen. Og jeg har lyst til å komme dit. Og da
må jeg følge den eneste vei dit. Gud hjelpe oss alle til det.
38. Bøy meg!
36 Bøy mitt hjerte til dine
vitnesbyrd og ikke til urett vinning!
Bøy mitt hjerte! Hvorfor ber han
slik i dag? Han har nok oppdaget at vårt eget hjerte er så hardt og gjenstridig
mot Guds vilje. Det vil i grunnen bare synde. Det er umulig for det naturlige
hjerte å holde Guds bud og gjøre hans vilje. Det sier Rom. 8, 6-7.
Det er en forferdelig dom over oss
selv. Det er altså utelukket at vi kan gjøre noe for å behage Gud og å bli slik
at Han vil ta imot oss. Vi har bare en ting igjen: Å overgi oss uten betingelse
til Ham. Omvendelse er å bli konkurs, bankerott og lide fullstendig nederlag i
alt.
Slik er det også i vårt kristenliv.
Setter vi Guds lupe på det, oppdager vi snart at vi er egoistiske, egenkjærlige
og syndige i våre beste stunder. Vår egen vilje gjemmer seg bak en kristelig og
from maske også i kristenlivet.
Nå ber han: Bøy mitt hjerte til din
vilje. Vi klarer ikke å gjøre det selv. Guds makt må til for å bøye oss. Og det
er mange vitnesbyrd om at han har gjort det. David måtte bøyes ved tukt og
straff for sin syndige lyst. Moses fikk ikke komme inn i Kanaan, og Herren kan
bøye kongers hjerte.
Ikke til urett vinning. Det betyr å
ta noe som med rette ikke tilhører oss her i verden. Det kan være penger, ære,
gods, anseelse og høye stillinger. Hvor mange har ikke sneket seg inn der de
ikke skulle vært. Slik skadet de selv og andre.
Det er avgudsdyrkelse, sier
Spurgeon. For da tar en mest hensyn til seg selv og ikke til Gud eller andre
mennesker. Og det dreper det åndelige liv. Da blir du som Judas og ender som et
fortapelsens barn som ham.
Det er stor grunn til be hver dag:
Bøy meg – selv om det koster meg alt.
39. Hold meg i live.
37 Vend mine øyne bort fra å se
etter tomhet! Hold meg i live på din vei!
De gamle bibelske menn har vært klar
over farene og fristelsene i livet med Gud. Det har vi allerede sett i denne
salmen. Alle Guds barn opplever det samme. Gudslivet er ikke en evighetsmaskin
som går og går i det uendelige. Livet behøver tilsyn.
Salmisten erkjenner her at han
greier ikke dette selv. Han må be Herren om å holde ham i live. Dermed har han
erkjent sin avhengighet og ydmykhet. Da blir tankene til bønn: Herre, du må
gjøre det. La meg fremdeles få gå på din vei! Det er den eneste som fører fram
til målet.
I verden er så mye som vil fange min
oppmerksomhet. Øynene ser så mye, og det vil ta meg til fange. I dag er det
ennå mer som tiltrekker øye og sinn enn i bibelsk tid. Øynenes lyst har en egen
evne til å innvadere et menneskesinn. Og hjertet begjærer det øynene fanges av.
Og det skal stor viljekraft til å snu seg bort noen ganger.
Derfor ber han om Guds hjelp. Herre,
du må snu mitt øye bort fra det som ikke behager deg! Synden kom inn i verden
nettopp ved øynenes lyst. Og hver gang denne lyst seirer, blir det et syndefall
i mitt liv.
Men når Han vender meg bort fra
synden og hen til sin frelses storhet, er en dør lukket og en fristelse mindre
i mitt liv. Derfor er denne bønnen livsnødvendig for en kristen. Når vi får et
riktig stort syn på Jesus og det himmelske rike, vil hele verden blekne.
Det skjønneste i verden som mine
øyne så,
Er kongen i hans skjønnhet med
tornekronen på.
All verdens fagre skjønnhet meg
dårer ikke mer,
Jeg ser jo ikke annet en Ham hvor hen jeg ser.
(Anton
Levinsen, ca. 1890.)
40. Stadfest ditt ord!
38 Stadfest ditt ord for din tjener,
det som gir frykt for deg.
Denne salmen er blitt oversatt på
ulike måter, som gir en ny vinkel. I oversettelsen fra 1930 og noen eldre
skriver slik: Oppfyll for din tjener ditt ord, som er for dem som frykter deg.
Og i en gammel oversettelse fra 1699 står det: Lad din Tiener holde dine Bud
fast for ditt Ord, at jeg kand frygte dig.
Det er en bønn, der han ber for seg
selv. Det er forholdet til Gud og hans ord det gjelder. Gud må oppfylle ordet
og stadfeste det for ham. For nå kjenner han seg usikker og svak. Han har bedt
så mange ganger og lest så mange løfter, men han ser ikke svaret. Slike dager
er vonde, og de kommer til de fleste kristne.
Vi savner oppfyllelsen og
bekreftelsen i vår egen erfaring. Derfor ber vi Gud om å vise oss Ordet på
nytt, bekrefte det. Om vi ikke ser et ytre og snarlig svar, har vi likevel en
sterk makt i og for oss. Det er troen. Da sier vi til Gud: Jeg vet at du taler
sant og tar aldri feil, og du kommer aldri for sent. Om jeg ikke ser ditt svar
nå, tror jeg at du tar hånd om min sak – og du kommer i din time. Takk skal du
ha for det!
Da går troen gjennom stengte dører
og gir oss et åndelig fjernsyn framover i tid. Svaret vil nok komme!
Det gir frykt for deg, eller Ordet
er for dem som frykter deg. Begge deler skjer. Den som lever med Gud i bønn og
tro, opplever at det gir ærefrykt for Herren. Han er verdens skaper og herre.
Jeg bøyer meg for ham.
Men det er også de som frykter
Herren, som ber slik. For vi bygger på Guds ord og ber om at det må bli oppfylt
og stadfestet for oss. Og ”mer tro vil føre til mer gudsfrykt,” sier Spurgeon.
41. Ta bort.
39 Ta bort min vanære, som jeg
frykter! For dine lover er gode.
David og andre jøder i Kana’an visste
om sine synder. Og de kan alltid bli brukt av motstandere til å forakte
religionen og vår Gud. Våre feiltrinn blir ikke bare til skam for oss selv, men
i høyeste grad for Guds navn og rike.
I tillegg vil Guds fiender bruke det
mot vår slekt og familie og venner. Mange hjem er blitt ødelagt slik. Mange
mennesker er raske til å kritisere, noen ganger for å skjule egne synder og
svakheter.
Nå ber salmisten her til Gud, som
har all makt over alle. Gud må befri ham fra dette. Det er den eneste utvei for
alle Guds barn: Herre, ta det bort! Slik var det også i v. 22. Herren har makt
til det, og i sin nåde vil han det. Men han ser alltid på om det tjener hans
rike.
For salmisten frykter skammen. Det
er ikke så mye for sin egen skyld. Alle kristne må regne med å lide for Jesu
navns skyld. Det er en livslov. Et Guds barn tenker mest på Guds rike.
Men når motstanden blir hard og
tung, har vi likevel lov til å be om befrielse for vår egen del. Den som er i
tung lidelse, kan bli fristet nesten ”over evne” til å gi etter. Mange gode
kristne har visst sviktet i prøvelsens stund – det har skjedd på ulike
misjonsmarker, og det skjedde i Romerriket i den første kristentid.
For dine lover er gode, sier han.
Det smerter ene kristen når noen forakter og taler ondt om Guds ord. For det er
å krenke den levende Gud.
Når noen angriper Bibelen, er det
vår plikt å stå opp og si: Dine lover er gode, skriver Spurgeon. Gud har
faktisk andre enn oss kristne til å si det. Jesus sa det slik: Om disiplene
tier, skal stenene tale. Luk. 19, 40. Men det fritar ikke oss til å være
tydelige kristne. Det er også vårt kall.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar